mandag den 27. august 2012

Jyllands-Posten - Pinligt restaurant-tabu smider vores penge i skraldespanden

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Jyllands-Posten den 27. august 2012 -
http://blogs.jp.dk/stopmadspild/2012/08/27/restaurant/


Du har selv - ofte i dyre domme - betalt for middagen på restauranten. Såfremt du ikke lige kunne spise op, er det vel kun rimeligt og ganske naturligt, at du beder om af få resten af din mad med hjem. Maden er jo slet og ret din ejendom - du betaler pænt din regning, før du går. Men mange danskerne synes stadigvæk, at det er enormt pinligt at tage maden med. Mange opfatter det som et tabu at bede om en doggybag på en restaurant - for hvad vil nu de andre gæster tænke om een, når man sådan kræver at få rester af sin retmæssige mad med hjem.

Ifølge nye tal fra Nordisk Ministerråd er madspildet i de danske restauranter, kantiner og storkøkkener ret omfattende: hele 140.000 tons god spiselig mad ryger ud hvert år. De nye tal kaster lys på, at madspildet ikke blot foregår hos forbrugere og i detailhandlen, som pressen indtil videre primært har sat fokus på.

Undersøgelse fra Kost & Ernæringsforbundet viser, at 95% af de danske kantineledere peger på spild af tilberedt mad – altså peger på, at det meste af madspildet sker udenfor køkkendøren, hos gæsterne. Som gæst er det ikke altid nemt selv at bestemme de størrelser portioner mad får serveret - og i ”buffet-fælden” han man altid tendens til at øse meget mere op på tallerkenen, end man kan spise.

Vores nyeste undersøgelse, som TNS Gallup har foretaget for Stop Spild Af Mad peger på, at danskerne er blevet mere positive overfor doggybags, og over halvdelen af de adspurgte (55%) vil gerne bede om at få maden med hjem, såfremt det foregår diskret. Det er også vigtigt, at maden er ikke rodet rundt sammen, og naturligvis er der flere faktorer, der gælder, bl.a. hvor lang transporttid man har hjem. For man skal jo nødig gå i byen i tropisk varme medbringende sine slatne madrester mange timer efter restaurantbesøget.

Doggybags er ikke den afgørende løsning på restauranternes madspild, med det kan være en del af løsningen. Blandt andre løsninger kan være:
  • at restauranter tilbyder forskellige størrelser menuer (for eks. mindre menuer til pensionister, som er småtspisende)
  • at restauranter tilbyder at veje maden på tallerkenen inden købet 
  • mindre størrelser tallerkener ved buffeten
  • at restauranter tilbyder ”dagens rester” menu med tiloversblevne friske råvarer
  • at restauranter skal turde ikke at have hele menuens udvalg klar ved restauranternes lukketid (og at restaurantgæsterne så udviser forståelse for dette)
  • at restauranter inden serveringen spørger gæsterne om, hvor meget de vil spise
  • at restauranter ikke stiller al mad frem på bordet ved buffeten
  • at restauranter bruger en løsning til at omdanne madspild og madaffald om til biogas

Men tilbage til det pinlige tabu med doggybags.

Vores Gallupundersøgelse viser en tendens til, at danskerne sådan set er friske på doggybags, så længe det kan foregå diskret. For eet eller andet sted har vi jo allesammen det fornuftige kræmmer-gen, også selvom vi ikke vil udstille det offentligt. Men restaurationsbranchen må altså også ind i kampen og begynde for eks. at indføre doggybags, som ovenikøbet kunne blive et nyt reklamemedie.

Er man kreativt tænkende (og modig), kan man jo selv tage en lille plastic-bøtte med og bruge den til resterne efter sin næste restaurantbesøg.

fredag den 17. august 2012

Dansk Handelsblad - De svedige frostrejer på parfumehylden

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Dansk Handelsblad den 17. august 2012 -
http://www.dhblad.dk


Fornyligt satte een af vores medlemmer af Stop Spild Af Mad fokus på problemet. Jeg tog det straks op og videreførte debatten til Jyllands-Posten, hvor jeg er fast skribent.

Det handler om det usynlige madspild, som ikke mange skænker en tanke, med som alligevel finder sted – næsten dagligt – i den danske detailhandel. Det handler om en forbrugeradfærd af den noget kedelige karakter:

En pakke frostrejer befinder sig ensomt og forladt og sveder i varehusets parfumeafdeling, hvor kunden i sidste øjeblik ombestemte sig. I stedet for at sætte rejerne tilbage i frostafdelingen, hvor de hører til, var det nemmere og hurtigere at dumpe dem på parfumehylden på vej til kassen.

Creme fraiche befinder sig pludselig blandt vaskepulveret, og en pakke fersk kød er flyttet ind blandt køkkenrullerne. Sådan kan man næsten dagligt i supermarkederne spotte fødevarer, som kunderne ikke orker at sætte tilbage på plads. Og hvad gør man så? Samler man rejerne op og sætter dem tilbage i frostdisken? Næppe, for man ved jo ikke, hvor længe har rejerne været på ”fri fod” i butikken.

Naturligvis findes der nogle situationer, hvor man står i køen med sin oksemørbrad, og telefonen ringer med en besked om, at mormor er blevet indlagt. Så kaster man nok alt fra sig – inklusivt oksemørbrad – for at komme afsted. Men jeg tvivler på, at dette er den daglige grund til, at så mange kunder viser mangel på omtanke ved at efterlade gode fødevarer udenfor køle- og frostafdelinger. Det er vel den samme mangel på omtanke, når kunderne – i al dovenskab – glemmer at lukke døren til køle- og frostskabene.

Noget tyder på, at der hersker en det-må-de-andre tage-sig-af-holdning, som ender i denne form for forbrugeradfærd. Kan man gøre noget for at appellere til en adfærdsændring blandt de kunder, for hvem det er den største selvfølge at efterlade fortrudte ferskvarer på vaskepulverhylden?

Som frivillig og toneangivende forbrugerorganisation mod madspild gør Stop Spild Af Mad en del for at sætte fokus på problemet blandt forbrugere. Men måske kan detailhandel også medvirke til en mere positiv adfærdsændring hos kunderne. Vi opfordrer derfor den danske detailhandel til at kigge nærmere på denne sag, for her er en del skjult madspild – og fortjeneste – at spare. Lad os stå sammen om at løse dette problem.