tirsdag den 19. april 2016

Dagbladet Information - Kan vi forbrugere ikke tænke selv?

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Dagbladet Information den 20. april 2016 -
https://www.information.dk/indland/2016/04/kan-forbrugere-taenke


Forbrugere skal myndiggøres, ikke tales ned til af eksperter og organisationer.

»Vi tænker, før du handler,« lyder sloganet fra den ellers gode organisation Forbrugerrådet Tænk. En række velmenende tv-programmer og avisartikler fortæller os, hvordan vi stakkels forbrugere kan få styr på vores liv og vores forbrug.

’Læn Dem bare tilbage, parkér hjernen i garderoben – og så skal vi kloge hoveder nok fortælle, hvordan verden hænger sammen’. At hjælpe de dumme forbrugere er blevet en industri i sig selv. Tv-programmer, magasiner, organisationer, eksperter og smagsdommere står i kø for at fortælle de dumme forbrugere, hvordan de klarer sig gennem livet. Flere fonde og adskillige puljeordninger støtter mangeårige symptombehandlingsprojekter, der handler om at hjælpe de dumme forbrugere. Og medierne fastholder de dumme forbrugere i den hjælpeløse rolle, eftersom diverse tv-programmer om forbrug og privatøkonomi fremviser familier og par, som overhovedet ikke har styr på deres liv.

Tilbage står indtrykket af de dumme forbrugere, som ikke kan finde ud af noget som helst selv … eller kan de? Har vi virkelig brug for, at nogen tænker for os og fortæller os, hvordan verden hænger sammen?

Har vi fejlet?
I den nye digitale tidsalder kan man som privatperson, som borger og som menigt medlem af civilsamfundet finde svar på næsten alle spørgsmål – løsningen er ofte blot et par klik væk. Men kvaliteten af de svar, man får, afhænger af kvaliteten af de spørgsmål, man stiller.

Med andre ord skal man være god til at manøvrere i den digitale skov af informationer. Og der er naturligvis brug for både organisationer og eksperter til at kvalificere diverse løsninger, så forbrugeren bliver guidet til den bedst mulige og den mest brugbare løsning.

Men organisationer og eksperter, mig selv inkluderet, skal huske på, at forbrugerne i dag har adgang til en fantastisk stor viden, og de har ikke brug for, at nogen ’tænker for dem’ – de har brug for at finde svarene selv. Så længe svarene er de bedste og de mest kvalificerede.

Det andelsejede energiselskab SEAS-NVE’s nye Gallup-undersøgelse viser, at mange danskere ikke ved, hvad den grønne omstilling handler om. Selv på trods af det mangeårige fokus som mange kampagner, organisationer og medier, ikke mindst nærværende avis, har haft på præcis grøn omstilling.

Har vi fejlet? Eller er forbrugerne virkelig dumme, hjælpeløse og ignorante? Betyder det, at vi virkelig skal tænke for de dumme forbrugere, fordi de ikke kan tænke selv?

Nej, forbrugerne kan skam godt tænke selv, og selvsagt kan de selv finde løsninger. Løsningerne skal blot være kvalificerede, implementerbare og nemme at finde.

Empowerment
I coachingverdenen opererer man med begrebet ’empowerment’ – at give magt til individet og lade individet indse, at han/hun selv har magt til at forandre tingene. Princippet handler om, at folk ikke har brug for, at nogen pådutter dem præfabrikerede holdninger til, hvordan livet hænger sammen – folk kan og vil selv.

Og netop denne empowerment skal diverse organisationer, eksperter og lignende gøre brug af. Det handler om at inspirere forbrugeren til en positiv adfærdsændring i hverdagen og give vedkommende nemme værktøjer og redskaber til selv at kunne forandre sit liv.

Til at begejstre forbrugeren og skabe en så smittende begejstring, så han/hun selv gerne vil skabe en positiv omstilling i sit eget liv.

Man skal vise vejen og døren – men forbrugeren skal selv ville gå igennem den dør.

Og så skal man ikke tale ned til forbrugeren og ej heller fastholde forbrugeren i en ’du er en dum og hjælpeløs og ignorant forbruger’-rolle. Mennesker kan tænke selv. Borgere vil handle selv. Forbrugere har blot brug for en kvalificeret guide til at foretage de bedste handlinger.

Den kloge forbrugers tidsalder er kommet – og vi forbrugere kan tænke selv.