onsdag den 14. september 2016

Dagbladet Information - En dråbe i plastikhavet

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Dagbladet Information den 14. september 2016 -
https://www.information.dk/indland/2016/09/draabe-plastikhavet


Skal bananer, som fra naturens side er emballeret med en skræl, pakkes yderligere ind i plastik? Det mener nogle forskere. Alt imens vinder emballagefri supermarkeder så småt frem.

Ifølge Worldwatch Institute har menneskeheden de sidste 10 år produceret mere plastik end i hele sidste århundrede.

Omkring 500 mia. plastikposer bliver brugt verden over hvert år mere end en mio. plastikposer hvert minut. Mellem fire og 12 mio. ton plastik ender ifølge tidsskriftet Science hvert år i verdenshavene og mængden ventes at blive fordoblet over de næste ti år.

De større stykker plastikaffald hober sig op til flydende øer på størrelse med et land, mens de små stykker plastikaffald, mikroplastik, bliver spist af dyr og fisk.

Plastikemballage er en uundgåelig del af vores hverdag, men fokus på samt initiativer for at mindske brug af emballage er også voksende. Flere lande begynder nu at overveje forbud mod plastikposer. Det er måske en dråbe i plastikhavet, men det er da en start.

I Frankrig og i mange sydeuropæiske lande kan man ofte købe madvarer i løsvægt. Dette har dannet grundlag for Københavns første emballagefri supermarked, LØS Market, som åbnede for nylig på Vesterbro i København, og hvis stifter, Frédéric Hamburger, oprindelig er fra Frankrig.

Da jeg for nylig besøgte LØS Market, fortalte Frédéric Hamburger mig, at 90 procent af danskerne gerne vil gøre noget ved emballagen, men ikke har noget valg.

Hos LØS Market kan man købe økologiske tørvarer som pasta og bælgfrugter efter samme koncept som slik i løssalg, hvor maden befinder sig i specielt designede "siloer". Derved undgår man dårlig hygiejne.

Kunderne får mulighed for enten at tage egen medbragt emballage med eller købe glaskrukker eller stofposer i butikken. Og komposterbare poser stilles gratis til rådighed. Derudover er der pantsystem til vin- og olieflasker i butikken.

LØS Market er ikke det første emballagefri supermarked i Danmark. I Aarhus er den emballagefri butik Rå Varer allerede i fuld gang. Og i Berlin har det emballagefri supermarked Original Unverpackt haft åbent i et stykke tid. Ganske som butikken Mølleren Sylvia i Oslo arbejder på at sælge så meget som muligt i løsvægt.

Og ud over at være emballagefri er denne type supermarkeder, der sælger maden i løsvægt, også en håndsrækning til de over 1,5 mio. danske singler og enlige, der ikke kan forbruge de store pakker mad.

Men emballage har også fordele og bidrager til at minimere madspild. En rapport fra Nordisk Ministerråd peger på, at den samlede miljømæssige belastning mindskes, eftersom effekten af mindre madspild er meget større end den miljømæssige belastning fra den øgede mængde af emballage.

Forskere fra bl.a. Aarhus Universitet mener eksempelvis, at bananer får meget længere holdbarhed, hvis man pakker dem ind i tilpasset plastikfolie.

Er revolutionen mod plastik begyndt? Bedømt ud fra den overvældende reaktion på de sociale medier og de mange medieomtaler har emballagefri supermarkeder såsom LØS Market i dén grad fat i danskerne. Allerede inden åbningen havde LØS Markets facebookside således over 12.000 følgere.

Næste spørgsmål er, om konceptet vil fungere i en travl hverdag i et konventionelt supermarked? Måske kan konventionelle supermarkeder blive inspireret til at indføre køb i løsvægt/emballagefri zoner på f.eks. ris, pasta eller gryn. Eller arbejde på at indføre færre plastikposer og flere genbrugelige stofposer.

Emballageindustrien kunne bidrage ved at kigge på fremstilling af mere intelligent emballage, såsom salatpakker med genluk, som forlænger holdbarheden, eller opdelt sampak-emballage, hvor man kun åbner den første del af pakken, mens resten forbliver forseglet.