tirsdag den 21. juni 2011

Ecoprofile.dk - Blankpolerede CSR-glorier giver ikke mindre madspild

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Ecoprofile.dk den 21. juni 2011 -
http://www.ecoprofile.dk/thread-2361-Blankpolerede-CSR-glorier-giver-ikke-mindre-madspild.html



Der er skrevet et stykke Danmarks madspilds-historie. Miljøminister Karen Ellemann har nedsat Initiativgruppe imod madspild, hvilket er forleden kulmineret med Charter om Mindre Madspild - en fælles erklæring som forpligter alle medunderskrivere til at at begrænse madspild og indberette deres initiativer offentligt. Aftalen løber frem til udgangen af 2012.

Det var også Karen Ellemanns fortjeneste, som sørgede for at madspild kom på finansloven 2011. Også fødevareminister Henrik Høegh, som sammen med den grønne tænketank CONCITO havde igangsat konferencen "Det skjulte madspild" i maj, er medunderskriver på erklæringen. Blandt erklæringens medunderskrivere er der 19 store virksomheder og organisationer, deriblandt vores frivillige organisation Stop Spild Af Mad, samt andre aktører i fødevarebranchen. Mange af aktørerne har allerede arbejdet med fuld fokus på madspild i mange år og har opnået gode resultater. Det fortjener opbakning.

Men madspild, noget som i dén grad høster opmærksomhed og presseomtale, skal ikke kunne bruges til at polere virksomhedernes CSR-glorier. Det er ikke nok hvis en virksomhed eller en detailkæde igangsætter en farverig kampagne mod madspild, hvorefter man vender tilbage til at gøre som man plejer. Kunderne er ikke dumme og de kan gennemskue, hvor det handler om en virkelig indsats - og hvor det handler om blankpolerede CSR-glorier udadtil.

Da jeg i år gennemførte Copenhagen Marathon for andet år i træk, var der folk, der kom til mig og sagde "jeg overvejer også at gennemføre en Copenhagen Marathon". Wow, flot! Det får man altså ikke point for. Man får ikke point for at overveje det, man får ikke point for måske at ville gøre det. Man får point for at GØRE det og GENNEMFØRE det.

Kære virksomheder. Kom ind i kampen. Hvis I virkeligt er med på at mindske madspild, må I forpligte jer og gennemføre det. Forpligte jer, som for eks. Rema 1000 har forpligtet sig ved for snart 3 år siden at fjerne alle mændgerabatter i kædens over 200 butikker for ikke at tvinge sine kunder til at købe mere mad, end de har brug for. Beslutningen har ikke været helt økonomisk fordelagtig for detailkæden. Ikke desto mindre holder Rema 1000 alligevel fast ved den nye tilbudspolitik dén dag i dag. Dermed påstår jeg ikke, at Rema 1000 er hellige, for det er ingen af os, der er. Men de har trods alt forpligtet sig.

Blankpolerede CSR-glorier hjælper ikke på mindre madspild. Det eneste, der hjælper, er forpligtende løsninger.