fredag den 17. august 2012

Dansk Handelsblad - De svedige frostrejer på parfumehylden

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Dansk Handelsblad den 17. august 2012 -
http://www.dhblad.dk


Fornyligt satte een af vores medlemmer af Stop Spild Af Mad fokus på problemet. Jeg tog det straks op og videreførte debatten til Jyllands-Posten, hvor jeg er fast skribent.

Det handler om det usynlige madspild, som ikke mange skænker en tanke, med som alligevel finder sted – næsten dagligt – i den danske detailhandel. Det handler om en forbrugeradfærd af den noget kedelige karakter:

En pakke frostrejer befinder sig ensomt og forladt og sveder i varehusets parfumeafdeling, hvor kunden i sidste øjeblik ombestemte sig. I stedet for at sætte rejerne tilbage i frostafdelingen, hvor de hører til, var det nemmere og hurtigere at dumpe dem på parfumehylden på vej til kassen.

Creme fraiche befinder sig pludselig blandt vaskepulveret, og en pakke fersk kød er flyttet ind blandt køkkenrullerne. Sådan kan man næsten dagligt i supermarkederne spotte fødevarer, som kunderne ikke orker at sætte tilbage på plads. Og hvad gør man så? Samler man rejerne op og sætter dem tilbage i frostdisken? Næppe, for man ved jo ikke, hvor længe har rejerne været på ”fri fod” i butikken.

Naturligvis findes der nogle situationer, hvor man står i køen med sin oksemørbrad, og telefonen ringer med en besked om, at mormor er blevet indlagt. Så kaster man nok alt fra sig – inklusivt oksemørbrad – for at komme afsted. Men jeg tvivler på, at dette er den daglige grund til, at så mange kunder viser mangel på omtanke ved at efterlade gode fødevarer udenfor køle- og frostafdelinger. Det er vel den samme mangel på omtanke, når kunderne – i al dovenskab – glemmer at lukke døren til køle- og frostskabene.

Noget tyder på, at der hersker en det-må-de-andre tage-sig-af-holdning, som ender i denne form for forbrugeradfærd. Kan man gøre noget for at appellere til en adfærdsændring blandt de kunder, for hvem det er den største selvfølge at efterlade fortrudte ferskvarer på vaskepulverhylden?

Som frivillig og toneangivende forbrugerorganisation mod madspild gør Stop Spild Af Mad en del for at sætte fokus på problemet blandt forbrugere. Men måske kan detailhandel også medvirke til en mere positiv adfærdsændring hos kunderne. Vi opfordrer derfor den danske detailhandel til at kigge nærmere på denne sag, for her er en del skjult madspild – og fortjeneste – at spare. Lad os stå sammen om at løse dette problem.