søndag den 9. maj 2010

Dansk Handelsblad - Madspild og den økologiske dobbeltmoral

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i magasinet Dansk Handelsblad den 26. marts 2010 - http://www.dhblad.dk/arkiv/2010/12/DH2010_26.marts_s_12.pdf



Detailhandlens tilbud på økologiske fødevarer egner sig ikke til en million singler og enlige i Danmark. De er for øjeblikket tvunget til madspilde, da forpakningen af de økologiske fødevarer ikke tillader styk-rabatter, og derved falder hele den økologiske og bæredygtige tankegang til jorden, da man som forbruger er fastlåst og nærmest tvunget til madspild.

Det er på tide at få sat fokus på tilbud på de økologiske fødevarer i detailhandlen, for der skal være bæredygtighed i alle led - den økologiske tankegang holder ikke, hvis forbrugerne ender med at smide fødevarer ud. Fordi økologiske fødevarer typisk er pakket sammen i større mængder, foregår der et betydeligt større madspild hos singler, for de kan ikke nå at få maden spist. Man kan for eks. købe de almindelige citroner stykvis, men de økologiske er altid pakkede sammen i større mængder.

Stop Spild Af Mad efterlyser derfor debat på området – og ikke mindst, handling. Kan det lade sig gøre at finde på en ny form for forpakning på økologiske fødevarer, måske en ny form for mærkning? Måske er klistermærker vejen frem. Måske en ny og bæredygtig styk-emballageforpakning. Måske nye måder at få økologiske fødevarer solgt i butikkerne.

Hvis man skal støtte den økologiske og bæredygtige tankegang, skal man også kunne vise, at den holder hele vejen igennem – ikke kun fra landbruget til butikken, men også fra butikken og hele vejen hjem til forbrugeren.

I kampen mod madspild er vi nødt til at skabe en forandring med plads til både storfamilier og singler – og denne forandring
skal være positiv og vedvarende. Det står slemt til med madspild i Danmark. Helt op til 20% af den mad, som danskerne køber, ryger direkte i skraldespanden. Madspild er uetisk overfor de millioner af mennesker i verden, som sulter, og det bidrager også til CO2-udslippet.

Forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad har sat sig til opgave at sætte en vedvarende fokus på madspild samt give befolkningen gratis tilgængelige værktøjer til at komme madspild til livs. Bevægelsen er 100% non-profit og i dag tæller forbrugerbevægelsen over 4.400 medlemmer. Udover at sætte madspild på dagsordenen i over 60 medier, aviser, blade, radio og TV, har Stop Spild Af Mad været direkte inspiration til, at butikskæden Rema 1000 har droppet mængderabat i alle kædens 164 butikker og derved medvirker til mindre madspild.

Debatten om madspild har for alvor taget fat i danskerne, hvor der i dag diskuteres løs på forskellige foraer og blogs. Derudover er flere studerende begyndt at lave opgaver om forebyggelse af madspild. Og nu har madspild omsider fået politikernes opmærksomhed, da jeg af tidl. miljøminister Troels Lund Poulsen er blevet inviteret til en plads i følgegruppen for Miljøstyrelsens Affaldsforebyggelses Kampagne 2010 og herunder skal rådgive Miljøministeriet om mindre madspild. Det er noget, der tyder på, at Stop Spild Af Mad er kommet for at blive.