fredag den 14. oktober 2011

Landbrug & Fødevarer Food & Culture - Madspild: Forbrugerne har også et ansvar

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt hos Landbrug & Fødevarer Food & Culture den 14. oktober 2011 - http://www.foodculture.dk/Debat/2011/Oktober/Madspild_forbrugerne_har_ogsaa_et_ansvar.aspx#.TphI-a76ZBk


Madspild, et emne som på de sidste tre år har tilkæmpet sig stort fokus i medierne og blandt befolkningen, ikke mindst ved hjælp af Landbrug & Fødevarers samt Stop Spild Af Mads vedvarende indsatser, har tendens til at udstille detailhandlen eller fødevareproducenterne som ”skurke”. Vi skal ikke mindst glemme at forbrugerne også har et ansvar. Aarhus Universitet og FØI estimerer nemlig, at husholdninger årligt madspilder 237.000 tons, hvilket ifølge Landbrug & Fødevarer koster 16 mia. kroner om året.

Dertil kommer, at mange forbrugere ikke ser sig selv som ”madspildere” – ifølge Landbrug & Fødevarers undersøgelse, påstår hele 48 pct., at de næsten aldrig smider mad ud. Mange mennesker ikke regner dét at smide endeskiven af brødet ud, at skære ender af agurken af eller at smide gode rester ud som madspild. Det er også et generationsspørgsmål, da vores bedsteforældre er opdraget til en hel anderledes og mere respektfuld omgang med fødevarer. Det handler også om madkultur og folkeoplysning. Den samme folkeoplysning, som bør lære forbrugere at turde at købe mælken, som er tæt på udløbsdatoen, i stedet for altid at tage den nyeste mælk bagerst i køleskabet med mejeriprodukter. Når forbrugere forarges over detailhandlens massive madspild, skal forbrugere også lære at kigge indad og selv bestræbe sig på at mindske madspild.

Derfor gør Stop Spild Af Mad nu en ekstra indsats for at oplyse, hvad madspild er. Ved hjælp af vores nye kampagneside Madspild.net fortæller vores rådgiverpanelmedlem og kogebogsforfatter Nethe Plenge, hvad madspild egentligt er, og hvad man kan gøre for at undgå det. Kampagnen har allerede givet genlyd i radio, aviserne og i bloggosfæren.

Men formidling er ikke nok. Der er behov for bindende og forpligtende løsninger, der eksempel er skitseret i forbindelse med Miljøministerens Charter om Mindre Madpild, som begge vores organisationer har medunderskrevet. Der er mange nye initiativer og samarbejder på vej i de kommende år – både på det nationale og det europæiske plan. Vores nabo Sverige har som mål at reducere den samlede mængde af madaffald med 20 pct. inden 2015. Den samlede samfundsøkonomiske gevinst regnes for at blive 11-23 mia. SEK. Det kunne være en tanke, at Danmark også satte nogle nationale mål om reduktion af affald – og ikke mindst madspild. Men vi skal huske på at adressere alle aktører og ikke mindst forbrugerne, som er et af de vigtigste led i kampen mod madspild.