bragt i Jyllands-Posten den 28. september 2012 -
http://blogs.jp.dk/stopmadspild/2012/09/28/nordkorea/
Hvem er disse usynlige kræfter, disse forbruger-hyrder, som får os forbrugere til at slukke for vores hjerner, ligeså snart vi træder ind i butikken. Fra at være selvstændigt tænkende individer bliver vi forvandlet til flokdyr, der i ulvetimen med tomme blikke bevæger sig mellem butikshylderne som jaget vildt. Selvom at det her er ikke Nordkorea, opfører vi forbrugere os tit, som om der i dette land var mangel på mad.
Danske forbrugere elsker at hamstre, også selvom vi ikke skal bruge den indkøbte mad. Ih, hvor vi elsker at gøre et godt køb og udnytte et godt tilbud. Og nu er det blevet bevist at eksperterne: vores nye madspildsrapport udarbejdet af Forbrugerrådet, Stop Spild Af Mad og Landbrug & Fødevarer viser at ca. hver anden dansker – hvis han/hun får tilbuddet – vil vælge at benytte et tilbud om at købe tre varer for to varers pris. Også selvom han/hun reelt kun skal bruge en enkelt af den pågældende vare.
”Danske forbrugere benytter sig i stor stil af mængderabatter – for efterfølgende at kyle maden lige lukt i skraldespanden,” udtalte CBS-lektor Marcus Schmidt til flere medier i starten af året.
Sagt med andre ord frygter vi nærmest at få stemplet ”jeg gik glip af et kanon-tilbud” i panden, hvis vi nu ikke gungrer bissende af sted med flokken og køber tre varer for to varers pris, når tilbuddet nu er der. Om man derhjemme så bruger maden eller ej, kommer i anden rækkefølge – det vigtigste er tilsyneladende at komme hjem med den vare, som alle de andre dresserede indkøbs-flokdyr faldt for fristelsen til at købe. Ja, jeg er også med i flokken. Muuuh!
Men det ER altså os, der bestemmer over vores indkøb - det er ikke vores indkøb, der bestemmer over os, som jeg fornyligt har sagt i min TEDx Talk på TEDxCopenhagen. Det ER os, der betaler for maden, slæber den hjem op på 5. sal og efterfølgende smider maden i skraldespanden. Vi vil vel ikke også have ”nyttige idiot” skrevet i panden.