torsdag den 7. februar 2013

Jyllands-Posten - Bæredygtig kapitalisme - at få mere ud af mindre

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad

bragt i Jyllands-Posten den 7. februar 2013 -
http://blogs.jp.dk/stopmadspild/2013/02/07/kapitalisme/


Købestop udgør en ny trend blandt forbrugerne. Dels pga. nød og dels pga. omtanke for verdens ressourcer køber vi ikke længere helt så meget nyt – vi køber genbrug, reparerer vores ting, så de holder sig længere, deltager i madfællesskaber og kører i delebiler. Vi er med andre ord begyndt at få mere ud af mindre.

På nettet og sociale medier blomstrer stadig flere tiltag og initiativer op såsom IKEA Hackers, Unconsumption, Non Shoppers, Nojsom, Nabokassen, Foodring og På Røven, som allesammen har op- og genbrug til fælles.

Der er intet at sige til, at industrien og detailhandlen bløder.

De nyeste tal fra Dansk Handelsblad viser, at dagligvaresalget nåede nyt bundniveau i 2012 – der blev solgt ca. 10% færre fødevarer og andre dagligvarer i 2012 end 5 år tidligere, altså før finanskrisen.

Een ting står klart: vi skal ud af krisen. Men vi kan ikke komme ud af krisen ved at meditere i en rundkreds og bare bede til, at det alt sammen løser sig af sig selv, så verden bliver et bedre sted at være. (Massevis af håbefulde folk mediterede løs den 21. december 2012, men intet skete!) Vi kan ej heller vente på at ”de andre” gør noget og på mirakuløs vis redder os.

Al Gore, blev i forbindelse med lanceringen af sin nye bog ”The Future” ristet på Jon Stewarts ”The Daily Show”. Og dog. Så man hele programmet, så kunne man lægge mærke til, at gode gamle Al havde et par interessante pointer, såsom Bæredygtig Kapitalisme (Sustainable Capitalism).

For ord som ”grøn vækst” og ”cirkulær økonomi” er på manges læber – men hvad betyder de egentligt?

Konkrete eksempler:

  • Amerikansk tæppeproducent, som udgør en case i den amerikanske dokumentar om skrald TRASHED indsamler folks gamle tæpper, hvorefter gummiet skraldes af og bliver brugt til at fremstille nye tæpper.

  • Den danske tomatproducent Katrine & Alfreds tomater bruger de ”skæve” tomatstørrelser i nye typer produkter såsom ketchup, chutney, supper og pesto. Tomaterne opfylder ikke detailhandlens skønhedskrav og ville ellers være endt som madspild.


  • Danske Egetæpper er begyndt at genanvende 70% af det vand, virksomheden bruger i produktionen.


Den verdens anerkendte coach Anthony Robbins har tidligere sagt: “Hvis du gør, hvad du altid har gjort, vil du kun opnå det, som du altid har opnået.”

Har man brug for at opnå nye resultater, skal man tænke i nye baner. Man skal med andre ord begynde at tænke ud af boksen og komme ud af Hamsterhjulet.

Mange virksomheder tænker allerede i dag den nye, opmærksomme og sparsommelige forbruger ind i deres salgsstrategier. Eksempelvis ved at flere daglivarebutikker begynder at sælge flere fødevarer, som er ved at nå udløbsdatoen, til nedsatte priser - i stedet for at smide dem ud.

Med tiden er jeg sikker på, at væksten atter kommer op i gear. Men væksten må genopfindes på ny – de nye forbrugerstrømninger og ikke mindst fremtidens ressourcekrise skal indtænkes i nye løsninger.

Og om ikke andet kan finanskrisen have bidraget til, at vi blev mere bæredygtige – fordi vi ikke havde råd til andet.