bragt i Århus Stiftstidende den 7. april 2013 -
http://www.stiften.dk
Stop spild af mad er en stadigt voksende del af den privatøkonomiske tankegang i Danmark, og det er vi rigtig stolte og glade over. For det handler nemlig om sund fornuft og ordentlig økonomi, det handler om at passe på vores miljø, uden at give køb på vores sunde fornuft.
For eksempel giver det bare ikke mening at de store butikskæder bliver ved med at øge mængden i tilbudsvarerne, så selv en gennemsnitlig familie ikke kan spise sig igennem inden udløbsdato.
Når man ser på alle de forskellige familiemønstre vi har i Danmark, og den stadigt voksende mængde voksne der vælger at leve alene, er det nødvendigt at butikskæderne forstår budskabet: Mere er ikke altid bedre. Derfor er det også opmuntrende at se en butik som Rema 1000 gå forrest med at sælge varer stykvis, og at store kæder som Coop og Dansk Supermarked også er begyndt at se fornuften.
Som det er nu, smider danskerne 237.000 tons tons mad ud om året, det er en fuldstændig unødvendig miljøpåvirkning. Vores appel er, at den enkelte selv tager et ansvar, husker ikke at lave mere mad end der bliver spist, og husker ikke at købe mere end der bliver brugt. Og når det alligevel sker at du laver for meget – så husk at meget mad smager bedre på andendagen, og at rester jo forresten også er retrocool.
Vi lever begge selv en travl hverdag, og indrømmer blankt, at det kræver planlægning at føre Stop Spild Af Mad tankegangen ud i livet. Men det giver også ro, for med madplaner og en smule køkkenplanlægning spares der både tid og penge. Og kosten bliver altså noget mere varieret, end når man står febrilsk ved køledisken fem i fem.
Vi vil også gerne slå et slag for amerikanerne – eller i hvert fald en enkelt lillebitte ting de har bidraget med, nemlig begrebet ”doggybag”, noget som stadig er lidt forbundet med pinlighed i Danmark. Det bør det ikke, for du har købt og betalt for den mad, og selv hvis der er alt for meget, så er det stadig din mad. Hvis det er god mad, som du godt kan lide den, så tag dog resten med hjem. Så kan restauranterne måle sig på, om kunderne gider tage deres rester med sig hjem.