tirsdag den 17. januar 2012

Jyllands-Posten - Vi vil ikke længere være detailhandlens nyttige idioter

af Selina Juul, stifter af forbrugerbevægelsen Stop Spild Af Mad


Har I nogensinde tænkt over, at supermarkeder er indrettet på en måde, hvorpå forbrugeren lokkes til at købe mere, end forbrugeren egentligt har brug for? Varer, der ikke stod på vores indkøbsseddel, placeret på taktisk rigtige steder, lokker os til impulskøb. Indskøbsvogne, der stedse bliver større og større, nærmest hypnotiserer os til at fylde dem op, fordi det alternativt nærmest er pinligt lidt indhold, hvis alene en pakke smør og en flaske kildevand står og råber til hinanden i den store indkøbs-ladvogn.

Og ikke alene indkøbsvognene men også portionerne er blevet større. Det kan godt være at en storfamilie kan gøre nytte af en 2 kilo tung hakkekødspakke – men det kan en enlig ikke. Og det er ikke alle enlige, der har store kummefrysere til at opbevare al maden i.

Køb-3-betal-for-2-tilbud er gode, hvis man får brugt al maden. Men det er et regulært tilbudstyranni, som lokker forbrugeren til at købe mere end nødvendigt, hvis man alligevel ikke når at få spist alle 3. Og kun een butikskæde herhjemme er seriøst begyndt at arbejde med denne problematik.

Det næste problem er så, at befolkningen bliver mere og mere overvægtig. De amerikanske standarder med junkfood kultur og Super Size portioner er også så småt ved at vise sit ansigt i Danmark. Sundhedsstyrelsen påpeger, at svær overvægt er et stigende problem, og 47% af den voksne befolkning er overvægtige, og omkring 13% af befolkningen er svært overvægtige.

Heldigvis er vi inde i en paradigmeskift, hvor flere og flere forbrugere ikke længere vil finde sig i at være detailhandlens nyttige idioter. Undersøgelser viser at mange vil bestemme selv og selv have kontrol over deres forbrug og deres indkøb. Og dette er en meget positiv udvikling, som med tiden vil indtage scenen og sætte dagsordenen hos den nye tids forbruger. En dagsorden, som butikker og detailkæder skal lære at tilpasse sig efter.

Og måske handler det dybest set om, at vi forbrugere er blevet klogere. Vi vil passe bedre på vores kroppe, vores penge og vores omgivelser. Og vi vil ikke som bevidstløse lemminger lade os lokke med mændgetilbud eller farvede reklamer.

Vi vil bestemme selv.